Skönhet & hälsa

Sov gott i ditt nya sovrum

Vad ska du tänka på när du inreder ett sovrum, vilka färger bör väggarna ha och vilken temperatur är bäst att sova i?

sov gottSömnen är något av det viktigaste i livet, och faktum är att vi spenderar hela en tredjedel av våra liv i sängen – helst sovandes riktigt gott. Men hur optimerar du chanserna till att få en bra sömn? Bland annat gäller det att ha lugnande färger på väggarna, helst inga skärmar i sovrummet och givetvis en riktigt skön säng, kanske en från sangvaruhuset.se.

Mer om inredningsknep för bättre sömn går det att läsa om i denna artikel från Femina.

Sov godare

Det är inte alltid sömnen är bra och det kan göra det svårt att orka med jobb och vardagen generellt. Några råd för att sova bättre och gärna sova hela natten är att röra på dig under dagen och att göra avslappningsövningar på kvällen för att varva ned.

Det viktigaste är att minska på stressen. Rör på dig 30–60 minuter om dagen; långa promenader, promenera från jobbet, yoga hemma på kvällen, cykling, simning – Topphälsa

Saker att undvika finns det också, för att sova bättre. Till exempel att inte äta mat sent om kvällen, eller dricka alkohol, äta godis om kvällen eller en stor kopp te med koffein. Det är nämligen så att det du äter och dricker, särskilt på kvällen, är något som verkligen påverkar sömnen. För en del påverkar det mer än för andra.

Sist men inte minst, sömnsvårigheter är inte något ovanligt och oftast är det ingen fara alls. Det är inget konstigt att sova sämre i perioder, men om du känner att det tynger dig i vardagen kan det vara bra att söka hjälp. Mer om sömnproblem kan du läsa om i denna artikel på Vårdguiden.